Α1, Α2 : 6ο Μάθημα Ιστορίας
Η
«ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ» ΤΟΥ ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ
Τέλος 6ου π. Χ. αιώνα
.Αριστοκράτης εξόριστος από την οικογένεια των Αλκμεωνιδών. Κατά τον Ηρόδοτο
στηρίχτηκε στο δήμο για να επανέλθει , κατά τον Αριστοτέλη , ο δήμος τον επανέφερε
.
Οι μεταρρυθμίσεις του δεν έχουν τίποτε το
δημαγωγικό .Οι βαθιές αναστατώσεις που δημιούργησαν στη Αθηναϊκή κοινωνία δεν
γίνονται άμεσα αντιληπτές . Ο Κλεισθένης αναδιοργάνωσε τον εδαφικό χώρο της
Αττικής . Αντικατέστησε τις τέσσερις αρχαίες φυλές , που είχαν ιωνική προέλευση
, με 10 καινούριες ανακατανέμοντας τους κατοίκους σύμφωνα με τον εδαφικό τομέα
του τόπου της κατοικίας τους . Η περιοχή κάθε φυλής περιλάμβανε τρεις
τριτύες , μια στα παράλια , μια στην
πόλη και στα περίχωρα και μια στο εσωτερικό στις οποίες αντιστοιχούσαν Δήμοι
αλλά όχι γειτονικοί …*Αφού λοιπόν κάθε φυλή περιείχε αγρότες και καμπήσιους ,
τεχνίτες και εμπόρους απ΄την Αθήνα και τον Πειραιά κι ανθρώπους που ζούσαν στα
πλοία οι τοπικοί και οικογενειακοί δεσμοί δεν μπορούσαν να επηρεάσουν πολύ την
εκλογή των αρχόντων : Εύρισκαν την
φανερή τους έκφραση στην Συνέλευση , όπου αναγνωρίζονταν αμέσως η πραγματική
τους σημασία .*Μ αυτή την αναδιάρθρωση ο
Κλεισθένης κλόνισε τις βάσεις της
κοινωνικής δύναμης που είχε η παλιά Αριστοκρατία , η οποία στηριζόταν στις
πελατειακές σχέσεις με τους κατοίκους των περιοχών όπου είχε τα κτήματά της .
Οι νεώτεροι ιστορικοί προσπαθούν να
εξηγήσουν τον συστηματικό χαρακτήρα της μεταρρύθμισης του Κλεισθένη. Ορισμένοι
πιστεύουν ότι δέχτηκε την επίδραση της θεωρίας των Πυθαγορείων , άλλοι τον «γεωμετρισμό» των Μιλησίων . Ένα είναι
αναμφισβήτητο : Ο Κλεισθένης μελέτησε τη μεταρρύθμιση προτού την επιβάλει . Ωστόσο
η μεταρρύθμισή του δεν περιορίζεται στην αναδιοργάνωση του πολιτικού χώρου. Με
τις 10 καινούργιες φυλές, , έδεσε στενά τα διάφορα τμήματα της Αττικής μεταξύ
τους , ολοκληρώνοντας την προσπάθεια για ενοποίηση της Αττικής που είχε , πριν
από αυτόν , ξεκινήσει ο Πεισίστρατος.
Παρ΄όλα αυτά διατήρησε τα παλιά θρησκευτικά
σχήματα της Αρχαϊκής Αθήνας και την διαίρεση των πολιτών σύμφωνα με τις 4
τάξεις του Σόλωνα . Στο εξής όμως ,η πολιτική και στρατιωτική οργάνωση γινόταν
με την κατανομή των πολιτών στις 10 φυλές .
Claude Mosse , Αθήνα , ιστορία μιας Δημοκρατίας , εκδόσεις ΜΙET
*H.D.F. KITTO , Οι Έλληνες , εκδόσεις Δαμασκός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου