Α1-Α2 : 8ο Μάθημα Ιστορίας ( on line ) :
Ανάπτυξη του συστήματος διακυβέρνησης στην Αρχαία Αθήνα :
Το δημοκρατικό πολίτευμα του Κλεισθένους ολοκληρώνεται με τις μεταρρυθμίσεις του Εφιάλτου και του Περικλέους σε μια καθαρή δημοκρατία , όπου οι εξουσίες πηγάζουν και ελέγχονται απ΄ευθείας από τον λαό , το σώμα της Εκκλησίας του Δήμου . Από τα μέσα του 5ου αιώνα π. Χ. οι αρχές γίνονται ουσιαστικά προσιτές σε όλες τις τάξεις των γνήσιων πολιτών και είναι όλες κληρωτές , με εύλογη εξαίρεση τα στρατιωτικά αξιώματα και ορισμένες τεχνικές και οικονομικές αρχές .Το πλήθος των θεσμών και η ετήσια εναλλαγή των αρχών επέτρεπε τη συμμετοχή όλων σχεδόν των πολιτών στην διακυβέρνηση της Πολιτείας και συντελούσε στην βαθύτατη ανάπτυξη αισθήματος πολιτικής ευθύνης στα άτομα .
(Ι. Ε. Ε . τόμος ΙΒ1 )
Η Εκκλησία του Δήμου συνέρχονταν σε 4 τακτικές συνεδριάσεις στην διάρκεια κάθε Πρυτανείας ( κάθε 35 περίπου μέρες η κάθε Πρυτανεία ).1η : "Κύρια Συνεδρία" και 3 επόμενες "Νόμιμες ".Υπήρχε και δυνατότητα για έκτακτες συνεδρίες (για έκτακτο θέμα ή όταν δεν είχε παρθεί απόφαση στο τέλος μιας συνεδρίας ).
Οι εργασίες της Εκκλησίας άρχιζαν με την Ανατολή και τελείωναν με την Δύση του ήλιου . ( "δήμος πληθύων " =απαρτία 6000 πολίτες )
Αρμόδιος φορέας για την σύγκληση και τον καταρτισμό της ημερήσιας διάταξης ήταν η Βουλή .(επιστάτης Πρυτάνεων , γραμματέας Βουλής και ο κήρυξ ).
Στην τήρηση της τάξης βοηθούσαν Σκύθες τοξότες μαζί με τους Πρυτάνεις
Αρχίζουν με θυσία και προσευχή ώστε να ευλογήσουν οι θεοί τους πολίτες να πάρουν τις σωστές αποφάσεις .(Κυκλώνουν τον χώρο με αίμα από την θυσία χοίρων ). Εκφράζεται "αρά" (κατάρα ) για όσους θα επιχειρούσαν να παρασύρουν τον δήμο σε εσφαλμένες αποφάσεις , θα αποκάλυπταν μυστικά στον εχθρό , συνεννόηση με τους Πέρσες ή θα πρότειναν απερίσκεπτα αλλαγή νόμου.
Συζητούσαν τα "προβουλεύματα"-ό,τι αν αυτώ δοκεί άριστον είναι ( τω δήμω ).Απόφαση με ανάταση της χειρός .
Ο κάθε πολίτης μπορούσε να ζητήσει τον λόγο .Φορούσε στεφάνι μυρτιάς για να είναι απαραβίαστος . Στο ψήφισμα γράφονταν το όνομα του εισηγητή για να έχει την ευθύνη .
Στην πρώτη Εκκλησία της κάθε Πρυτανείας οι άρχοντες λογοδοτούσαν στον κυρίαρχο Δήμο για τις ενέργειές τους και έπρεπε να τους δοθεί ψήφος εμπιστοσύνης αλλιώς απολύονταν και παραπέμπονταν στην δικαιοσύνη .
Θέματα με τα οποία ασχολείτο :
Νόμοι, εκλογή και κλήρωση αρχόντων κλπ , άσκηση ελέγχου στην διοίκηση , επιβολή ποινής θανάτου ή εξορίας , δήμευση περιουσίας , σύναψη ειρήνης ή πολέμου ή συμμαχίας ,δεχόταν πρέσβεις άλλων πόλεων , εξέλεγε τους πρέσβεις του Αθηναϊκού κράτους και τους καθοδηγούσε για το τι θα πουν.Εξέλεγε τους Στρατηγούς οι οποίοι λογοδοτούσαν σ αυτήν . Προσδιορισμός εξόδων πολέμου, δημοσίων έργων , νόμοι σχετικοί με το νόμισμα , τα μέτρα και τα σταθμά , νόμοι σχετικοί με Τελωνεία .
Στον θρησκευτικό τομέα : με δική της απόφαση ήταν δυνατόν να ιδρυθούν νέοι ναοί ή να εισαχθεί η λατρεία νέων θεοτήτων .
Από την Ι.Ι.Ε,Εδοτικής Αθηνών, κείμενο Αθηνάς Καλογεροπούλου
Ανάπτυξη του συστήματος διακυβέρνησης στην Αρχαία Αθήνα :
Το δημοκρατικό πολίτευμα του Κλεισθένους ολοκληρώνεται με τις μεταρρυθμίσεις του Εφιάλτου και του Περικλέους σε μια καθαρή δημοκρατία , όπου οι εξουσίες πηγάζουν και ελέγχονται απ΄ευθείας από τον λαό , το σώμα της Εκκλησίας του Δήμου . Από τα μέσα του 5ου αιώνα π. Χ. οι αρχές γίνονται ουσιαστικά προσιτές σε όλες τις τάξεις των γνήσιων πολιτών και είναι όλες κληρωτές , με εύλογη εξαίρεση τα στρατιωτικά αξιώματα και ορισμένες τεχνικές και οικονομικές αρχές .Το πλήθος των θεσμών και η ετήσια εναλλαγή των αρχών επέτρεπε τη συμμετοχή όλων σχεδόν των πολιτών στην διακυβέρνηση της Πολιτείας και συντελούσε στην βαθύτατη ανάπτυξη αισθήματος πολιτικής ευθύνης στα άτομα .
(Ι. Ε. Ε . τόμος ΙΒ1 )
Η Εκκλησία του Δήμου συνέρχονταν σε 4 τακτικές συνεδριάσεις στην διάρκεια κάθε Πρυτανείας ( κάθε 35 περίπου μέρες η κάθε Πρυτανεία ).1η : "Κύρια Συνεδρία" και 3 επόμενες "Νόμιμες ".Υπήρχε και δυνατότητα για έκτακτες συνεδρίες (για έκτακτο θέμα ή όταν δεν είχε παρθεί απόφαση στο τέλος μιας συνεδρίας ).
Οι εργασίες της Εκκλησίας άρχιζαν με την Ανατολή και τελείωναν με την Δύση του ήλιου . ( "δήμος πληθύων " =απαρτία 6000 πολίτες )
Αρμόδιος φορέας για την σύγκληση και τον καταρτισμό της ημερήσιας διάταξης ήταν η Βουλή .(επιστάτης Πρυτάνεων , γραμματέας Βουλής και ο κήρυξ ).
Στην τήρηση της τάξης βοηθούσαν Σκύθες τοξότες μαζί με τους Πρυτάνεις
Αρχίζουν με θυσία και προσευχή ώστε να ευλογήσουν οι θεοί τους πολίτες να πάρουν τις σωστές αποφάσεις .(Κυκλώνουν τον χώρο με αίμα από την θυσία χοίρων ). Εκφράζεται "αρά" (κατάρα ) για όσους θα επιχειρούσαν να παρασύρουν τον δήμο σε εσφαλμένες αποφάσεις , θα αποκάλυπταν μυστικά στον εχθρό , συνεννόηση με τους Πέρσες ή θα πρότειναν απερίσκεπτα αλλαγή νόμου.
Συζητούσαν τα "προβουλεύματα"-ό,τι αν αυτώ δοκεί άριστον είναι ( τω δήμω ).Απόφαση με ανάταση της χειρός .
Ο κάθε πολίτης μπορούσε να ζητήσει τον λόγο .Φορούσε στεφάνι μυρτιάς για να είναι απαραβίαστος . Στο ψήφισμα γράφονταν το όνομα του εισηγητή για να έχει την ευθύνη .
Στην πρώτη Εκκλησία της κάθε Πρυτανείας οι άρχοντες λογοδοτούσαν στον κυρίαρχο Δήμο για τις ενέργειές τους και έπρεπε να τους δοθεί ψήφος εμπιστοσύνης αλλιώς απολύονταν και παραπέμπονταν στην δικαιοσύνη .
Θέματα με τα οποία ασχολείτο :
Νόμοι, εκλογή και κλήρωση αρχόντων κλπ , άσκηση ελέγχου στην διοίκηση , επιβολή ποινής θανάτου ή εξορίας , δήμευση περιουσίας , σύναψη ειρήνης ή πολέμου ή συμμαχίας ,δεχόταν πρέσβεις άλλων πόλεων , εξέλεγε τους πρέσβεις του Αθηναϊκού κράτους και τους καθοδηγούσε για το τι θα πουν.Εξέλεγε τους Στρατηγούς οι οποίοι λογοδοτούσαν σ αυτήν . Προσδιορισμός εξόδων πολέμου, δημοσίων έργων , νόμοι σχετικοί με το νόμισμα , τα μέτρα και τα σταθμά , νόμοι σχετικοί με Τελωνεία .
Στον θρησκευτικό τομέα : με δική της απόφαση ήταν δυνατόν να ιδρυθούν νέοι ναοί ή να εισαχθεί η λατρεία νέων θεοτήτων .
Από την Ι.Ι.Ε,Εδοτικής Αθηνών, κείμενο Αθηνάς Καλογεροπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου