Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2021

 ΔΙΟΡΘΩΣΗ 

ΘΕΜΑ Δ  

ΚΡΙΤΗΡΙΟ 1

Αξιοποιώντας δημιουργικά τα κείμενα 1 και 2 , να γράψεις ένα δικό σου κείμενο (350-400 λέξεις ) το οποίο θα αναρτηθεί στο προσωπικό σου ιστολόγιο , με βάση τα παρακάτω ερωτήματα :

α) Με ποια κριτήρια επιλέγεις τα μουσικά σου ακούσματα ;

β) Πως συμβάλλουν στην συγκρότηση του εαυτού σου όσο και στην αντίληψή σου για τον κόσμο .

Πρωτα απ όλα : 

Αξιοποιώ το κείμενο , δεν σημαίνει αρχίζω με τον απίστευτα βαρετό τρόπο (που , Κύριος οίδε από που σας έχει έρθει ) "διάβασα προχτές το άρθρο τάδε και δείνα ..και σκέφτηκα " 

Αξιοποιώ το κείμενο σημαίνει παίρνω ιδέες από το κείμενο .

Για να το κάνω αυτό θα πρέπει να έχω βεβαιωθεί ότι ξέρω ποιο είναι το θέμα του κάθε κειμένου και ποιες είναι οι θέσεις του .


Κριτήρια :

Είναι κάτι που δεν το έχουμε σκεφτεί , μπορούμε , όμως να το σκεφτούμε εκ των υστέρων βλέποντας τι κοινό έχουν τα ακούσματά μας .

Δεν ξεχνάμε ότι τα τραγούδια είναι στίχοι + μουσική 

Η  ποιότητα σημαίνει κάτι για σας ; Τι ; 

Αρχική έννοια : το σύνολο των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών ενός ατόμου, αντικειμένου, συστήματος, η φύση, το ποιόν

Το να πείτε ότι τα τραγούδια σας χαλαρώνουν , γεννά ένα ερώτημα : Γιατί η συγκεκριμένη κατηγορία τραγουδιών που ακούτε σας χαλαρώνει ;

Μήπως γιατί μέσα από αυτό εκφράζουμε το συναίσθημά μας κι αυτό μας ελευθερώνει από την εσωτερική πίεση ;

Μήπως γιατί ερχόμαστε σε επαφή με κάτι όμορφο , κι αυτό δίνει τροφή στην ψυχή μας ;

Μήπως γιατί καθώς συντονιζόμαστε με τον ρυθμό του τραγουδιου , "ξεκολλάμε" από κάποια αρνητική κατάσταση στην οποία ενδεχομένωσ βρισκόμαστε ;

Μήπως γιατί ....

 Τι χαρακτηριστικό έχουν τα τραγούδια που μας χαλαρώνουν ; (τον καθένα από εμάς).

Εκτός από την χαλάρωση , τι άλλο αίσθημα σας δημιουργούν τα τραγούδια που ακούτε ;

Ενθουσιασμό ;

Ενότητα με άλλους ; Αίσθημα ότι ανήκετε σε μια παρέα ;

Δυνατότητα έκφρασης αισθημάτων ;

Η συνήθεια παίζει κάποιο ρόλο ;

Σε ποια βαθύτερη ανάγκη μας απαντάει το τραγούδι ;


Πως συμβάλλουν στην συγκρότηση του εαυτού ;

Η μουσική είναι γλώσσα και μεταφέρει μηνύματα που δύσκολα λογοκρίνονται , γι αυτό και η μουσική που ακούμε μας διαμορφώνει ανάλογα με την ίδια .

Η μουσική είναι Τέχνη και το τραγούδι , ως τμήμα της μουσικής , είναι κι αυτό Τέχνη . Η Τέχνη είναι η μετουσίωση της ύλης σε πνεύμα . Είναι , λοιπόν , αυτονόητο ότι η επαφή μας με την μουσική μας δίνει όση πνευματικότητα κουβαλάει το συγκεκριμένο τραγούδι , κάθε φορά ( κι όταν λέμε τραγούδι , εννοούμε στίχους , μουσική αλλά και εκτέλεση )

Μουσικά είδη παραδοσιακά μας  ενώνουν με τις ρίζες μας κι αυτή είναι μια ανθρώπινη ανάγκη βαθιά .

Υπάρχουν τραγούδια με λόγια επαναστατικά και μουσική ανάλογη που μας εμψυχώνουν στους αγώνες μας και που διαμορφώνουν μέσα μας μια επαναστατική συνείδηση .

Τραγούδια ερωτικά που έχουν μια ποίηση στους στίχους τους και τέχνη στην μελωδία τους , διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίον μπορούμε να δούμε τον Έρωτα .

Τραγούδια από ξένες χώρες που μας ενώνουν με την παγκόσμια κοινότητα και μας δημιουργούν έναν χαρακτήρα κοσμοπολίτικο .

Πώς διαμορφώνουν την αντίληψή μας για τον κόσμο ;

Όσο ευρύτερα και βαθύτερα είναι τα ακούσματά μας , τόσο ευρύτερος και βαθύτερος είναι κι ο κόσμος μας . Η ανοιχτοσύνη μας απέναντι στην μουσική άλλων πολιτισμών , άλλων ειδών αλλά και άλλων γενεών δημιουργεί και σε μας αντίστοιχο πνεύμα . 


*Είδη τραγουδιών :

Δημοτικό , Ρεμπέτικο ,Λαϊκό , Έντεχνο 

(τι άραγε σημαίνει ο όρος ;)

Τζαζ , Έθνικ (Ό όρος "ethnic" χρησιμοποιείται διεθνώς για να δηλώσει τα παραδοσιακά πολιτιστικά στοιχεία μια εθνοτικής ομάδας.

Στη μουσική, τη δεκαετία του '80 αναπτύσσεται το "ethnic" ως μουσικό ρεύμα, περιλαμβάνοντας μουσικές που χρησιμοποιούν και στοιχεία που δεν προέρχονται από τη δυτική μουσική παράδοση. Κατ' αυτήν την έννοια στο "ethnic" περιλαμβάνονται τόσο παραδοσιακές μουσικές, όσο και νέες συνθέσεις με στοιχεία παραδοσιακών μουσικών.) ,

 Ροκ , Χιπ-χοπ κλπ 

Άλλο ;


Σύμφωνα με τα πορίσματα μιας έρευνας, περίπου ένα εκατομμύριο ενήλικες άρχισαν να παίζουν κάποιο μουσικό όργανο κατά τη διάρκεια του lockdown.


Μην ξεχνάμε ότι ο ρυθμός είναι εγγεγραμμένος στο σώμα μας , έμφυτος : Είναι ο ήχος της καρδιάς μας .

Η μουσική εξημερώνει τα ήθη :

Λέγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι και είχαν απόλυτο δίκιο!

Θα έχετε παρατηρήσει φυσικά την ευεργετική επίδραση της μουσικής στα μικράκια σας!Τη χαλάρωση και τον ύπνο που ακολουθεί μετά από ένα απαλό νανούρισμα,τη χαρά και την ανταπόκριση με κίνηση στο άκουσμα ενός ρυθμικού,ζωηρού κομματιού,τον ενθουσιασμό με τις ηχηρές κινήσεις όπως τα παλαμάκια και το ρυθμικό χτύπημα των ποδιών.

Ο ρυθμός ,βασικό συστατικό για τη μουσική συνταγή,έχει συστηθεί  στο βρέφος ήδη από την ενδομήτρια ζωή του!Το ρυθμικό χτύπημα της καρδιάς της μαμάς,το λίκνισμα στο ρυθμό του βαδίσματός της,το απαλό ανεβοκατέβασμα στο ρυθμό της αναπνοής της είναι οι πρώτες βιωματικές συναντήσεις του μικρού ανθρώπου με το ρυθμό!

Σύμφωνα με τον μεγάλο Γερμανό μουσικοσυνθέτη Carl Orff  (1895-1982),ο οποίος είναι και ο εμπνευστής του συστήματος μουσικοκινητικής αγωγής Orff,ο ρυθμός είναι η ίδια η ζωή! Όλες οι λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος και όλων των έμβιων όντων έχουν κάποιο ρυθμό. Το μικρό παιδί έχει το ρυθμό μέσα του. Αρκεί να ακούσει μουσική και αμέσως λικνίζεται  στο ρυθμό. Δυστυχώς μεγαλώνοντας χάνει το ρυθμό που ενυπάρχει φυσικά μέσα του και πρέπει να τον ξαναβρεί για να τον απελευθερώσει. Αυτό συμβαίνει, κατά τη γνώμη του Orff,γιατί  το άγχος της κοινωνίας μας μεταφέρεται και στα πολύ μικρά παιδιά με αποτέλεσμα να κλείνονται στον εαυτό τους και
να σφίγγονται για να αντιμετωπίσουν τις εχθρικές γι αυτά καταστάσεις. Πολύ εύκολα αν καταφέρουν να νιώσουν ελεύθερα και χωρίς αναστολές θα απελευθερωθούν και θα βρουν πάλι τον ρυθμό που από τη φύση τους έχουν μέσα τους.

Πηγές: Ελληνικός Σύλλογος Μουσικοκινητικής Αγωγής Carl Orff (www.orffesma.gr)

Βρίσκοντας τον ρυθμό μέσα μας που έχουμε χάσει απελευθερωνόμαστε και βρίσκουμε ξανά την φυσικότητά μας .

Τι συμβαίνει στον εγκέφαλό μας όταν ακούμε το αγαπημένο μας τραγούδι ; 

https://www.lifo.gr/videos/lifo-picks/ti-symbainei-ston-egkefalo-mas-otan-akoyme-agapimeno-mas-tragoydi


Καταπληκτικό κείμενο 

        του Πολύβιου του Μεγαπολίτη 

              για την μουσική και τους Αρκάδες 

Μουσικὴν [….] πᾶσι μὲν ἀνθρώποις ὄφελος ἀσκεῖν, Ἀρκάσι δὲ καὶ ἀναγκαῖον. [….] Παρὰ μόνοις γὰρ Ἀρκάσι πρῶτον μὲν οἱ παῖδες ἐκ νηπίων ᾄδειν ἐθίζονται κατὰ νόμους τοὺς ὕμνους καὶ παιᾶνας, οἷς ἕκαστοι κατὰ τὰ πάτρια τοὺς ἐπιχωρίους ἥρωας καὶ θεοὺς ὑμνοῦσι∙ μετὰ δὲ ταῦτα […] πολλῇ φιλοτιμίᾳ χορεύουσι κατ’ ἐνιαυτὸν τοῖς Διονυσιακοῖς αὐληταῖς ἐν τοῖς θεάτροις [….]. Καὶ τῶν μὲν ἄλλων μαθημάτων ἀρνηθῆναί τι μὴ γιγνώσκειν οὐδὲν αἰσχρὸν ἡγοῦνται, τήν γε μὴν ᾠδὴν οὒτ’ ἀρνηθῆναι δύνανται διὰ τὸ κατ’ ἀνάγκην πάντας μανθάνειν, οὒθ’ ὁμολογοῦντες ἀποτρίβεσθαι διὰ τὸ τῶν αἰσχρῶν παρ’ αὐτοῖς νομίζεσθαι τοῦτο. […] Ταῦτά τέ μοι δοκοῦσιν οἱ πάλαι παρεισαγαγεῖν οὐ τρυφῆς καὶ περιουσίας χάριν, ἀλλὰ θεωροῦντες μὲν τὴν ἑκάστων αὐτουργίαν καὶ συλλήβδην τὸ τῶν βίων ἐπίπονον καὶ σκληρόν, θεωροῦντες δὲ τὴν τῶν ἠθῶν αὐστηρίαν, ἥτις αὐτοῖς παρέπεται διὰ τὴν τοῦ περιέχοντος ψυχρότητα καὶ στυγνότητα τὴν κατὰ τὸ πλεῖστον ἐν τοῖς τόποις ὑπάρχουσαν.


Μετάφραση :

Είναι ωφέλεια για όλους τους ανθρώπους να ασκούν τη μουσική , για τους Αρκάδες όμως είναι και αναγκαίο . Γιατί μόνο στους Αρκάδες πρώτα πρώτα τα παιδιά από τη νηπιακή τους ηλικία συνηθίζουν να τραγουδούν σύμφωνα με τους μουσικούς ρυθμούς τους ύμνους και τους παιάνες, με τους οποίους ο καθένας σύμφωνα με τα πατροπαράδοτα υμνεί τους τοπικούς ήρωες και τους θεούς , μετά από αυτά [...] με μεγάλη φιλοτιμία χορεύουν κάθε χρόνο με τη συνοδεία των αυλητών του Διονύσου στα θέατρα.

Και από τα άλλα μαθήματα δε θεωρούν καθόλου ντροπή να παραδεχτούν ότι δε γνωρίζουν κάτι, το τραγούδι όμως ούτε μπορούν να αρνηθούν επειδή υποχρεωτικά όλοι το μαθαίνουν, ούτε, αν το παραδεχτούν, μπορούν να απαλλαγούν από αυτό επειδή αυτό θεωρείται ντροπή στην κοινωνία τους. Αυτά μου φαίνεται ότι τα θέσπισαν οι παλαιοί όχι για να καλλιεργήσουν τη φιληδονία και την επίδειξη πλούτου, αλλά επειδή παρατηρούσαν το μόχθο του καθενός  και με λίγα λόγια την επίπονη και σκληρή ζωή, και επειδή έβλεπαν την αυστηρότητα των ηθών, η οποία τους ακολουθεί εξαιτίας του ψύχους και της τραχύτητας του τόπου στον οποίο ζουν και η οποία υπάρχει στο μεγαλύτερο μέρος αυτών των τόπων.


Τι θα γινόταν αν κάθε παιδί είχε μουσική εκπαίδευση από τη γέννησή του; Anita Collins TEDxCanberra:

https://www.youtube.com/watch?v=_rCAATDpwh8&t=22s


ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ !

https://sites.google.com/view/musictherapy-gr/%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%AF%CE%B1





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου