Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2020

Β2-Γ2 :ΓΛΩΣΣΑ

                  

                        Η ΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ (Κ.  Μαρξ )


Η  σχέση του ανθρώπου με την εργασία . Εργαζόμαστε μόνο για να κερδίζουμε χρήματα;

Η εργασία ως χαρακτηριστικό ανθρωπινότητας !



Ο γεωργός - η εργασία του - και το προϊόν της !

Ο βιομηχανικός εργάτης - η εργασία του - 
και το προϊόν της :
Η αποξένωση από το προϊόν .
Η αποξένωση από την πράξη παραγωγής.
Η αποξένωση από τον εαυτό του , ως παραγωγό .
Η αποξένωση από τους άλλους εργαζόμενους .


«Πρώτα – πρώτα στο ότι η εργασία είναι εξωτερική για τον εργάτη, δηλαδή δεν ανήκει στη βαθύτερη ύπαρξή του, ότι επομένως ο εργάτης δεν επιβεβαιώνει τον εαυτό του στην εργασία, αλλά αρνείται το εαυτό του, νιώθει μίζερος και καθόλου ευτυχισμένος, δεν αναπτύσσει ελεύθερα την πνευματική του και φυσική του ενεργητικότητα, αλλά απονεκρώνει τη σάρκα του και καταστρέφει το πνεύμα του. Έτσι, ο εργάτης βρίσκει τον εαυτό του μόνο έξω από την εργασία του. Την ώρα της εργασίας του αισθάνεται έξω από τον εαυτό του. Νιώθει άνετα όταν δε βρίσκεται στη δουλειά του και δε νιώθει άνετα όταν βρίσκεται στη δουλειά του. Έτσι η εργασία του δεν είναι εθελοντική, αλλά είναι καταναγκαστική εργασία. Για το λόγο αυτό η εργασία δεν είναι ικανοποίηση μιας ανάγκης, αλλά ένα μέσο να ικανοποιήσει ανάγκες έξω από αυτήν. Ο αλλότριος χαρακτήρας της φαίνεται καθαρά από το γεγονός ότι μόλις πάψει να υπάρχει φυσικός ή άλλος εξαναγκασμός η εργασία αποφεύγεται σαν μάστιγα. Εξωτερική εργασία, εργασία στην οποία ο άνθρωπος αλλοτριώνει τον εαυτό του, είναι εργασία αυτοθυσίας, απονέκρωσης…»

(Κάρλ Μαρξ, Οικονομικά και Φιλοσοφικά Χειρόγραφα, σελ. 109)


1) Συνομιλήστε με το κείμενο : Βρείτε  κάποια σημεία του κειμένου που σας δημιουργούν πρόβλημα και θέστε ερωτήσεις  ή αναπτύξτε κάποια ιδέα του κειμένου ( εξηγήστε την  , δώστε παραδείγματα , διευρύνετε την )




2)Πως από το "παράδειγμα " της αλλοτρίωσης στον χώρο της Βιομηχανίας περνάμε στο "παράδειγμα " των άλλων επαγγελμάτων της μετανεωτερικότητας .


3)Η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών ,σήμερα , "βαριούνται" το σχολείο και το διάβασμα . Τι ερμηνεία θα μπορούσε να δοθεί στο γεγονός σύμφωνα με την θεωρία του Μαρξ για την αλλοτρίωση ; Τι είδους "θεραπεία" θα μπορούσατε να προτείνετε ;




Πότε γεννήθηκε η έννοια του "ελεύθερου χρόνου";

Ο αλλοτριωμένος από την εργασία του άνθρωπος μεταφέρει την αλλοτρίωση  του και στον "ελεύθερό του χρόνο" ; 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου