ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ
ΣΤΟ ΚΡΙΤΉΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΌΝΟ
Αφηγητής -Συγγραφέας -Ποιητής και Ποιητικό Υποκείμενο
Προσοχή !
Ο αφηγητής είναι πρόσωπο της Ιστορίας . Ό,τι λέει ή κάνει είναι στοιχεία που τον δημιουργούν . Είναι προϊόν μυθοπλασίας . Ακόμα κι αν έχει το ίδιο όνομα με τον συγγραφέα κι αν συμβαίνει να μοιράζεται κάποια βιογραφικά στοιχεία μαζί του , δεν ταυτίζεται με τον συγγραφέα . Ο αφηγητής πράττει και μιλά . Ο συγγραφέας επιλέγει ποιες λέξεις και ποιους συνδυασμούς λέξεων θα χρησιμοποιήσει για να "κτίσει" τον αφηγητή .
Το ίδιο συμβαίνει με το Ποιητικό Υποκείμενο . Είναι η Ποιητική Φωνή ,δεν είναι ο Ποιητής ακόμα κι αν χρησιμοποιεί το α ενικό πρόσωπο . Από τον Ποιητή όμως εξαρτώνται οι γλωσσικές επιλογές για να δημιουργήσει τοποιητικό υποκείμενο , το οποίο είναι κι αυτό "κατασκευή " .
Άρα χρειάζεται πολλή προσοχή στην χρήση των παραπάνω όρων !
Θέμα Γ
Ποιος είναι ο προβληματισμός του συγγραφέα στο απόσπασμα , ποιους κειμενικούς δείκτες χρησιμοποιεί . Σημειώστε την προσωπική σας τοποθέτηση .
Παρατηρούμε τια γλωσσικές επιλογές του αποσπάσματος :
1. Διαλόγος : Επιλογή του συγκεκριμένου γλωσσικού τρόπου για να αναπαραστήσει την συνομιλία των παιδιών ματαξύ τους και με τους φίλους τους . Έτσι αποδίδει καλύτερα τον προφορικό λόγο των παιδιών (ζωντάνια, φυσικότητα) , την αλληλεπίδραση μεταξύ τους (δραματικότητα -σύγκρουση ) .
2. Επαναλήψεις : νοηματική επανάληψη "υλικών αγαθών " ( μεγάλο αυτοκίνητο , δίσκοι παραμυθιών , χαρτζιλίκι , κινηματογράφος , ραδιόφωνο ) , μερική επανάληψη της λέξης"γονείς " , "χρόνος"
3. Εικόνες από την καθημερινότητα των παιδιών που επαναλαμβάνουν την ίδια ατμόσφαιρα σαν μοτίβο :εικόνες εγκατάληψης και της απουσίας .
4. Αποτύπωση συναισθηματικής έντασης που οδηγεί σε σύγκρουση , σε κλάμα και τέλος σε επιθετικότητα .
5. εύστοχη ερώτηση του Τζίτζη : οδηγεί τα παιδιά να μιλήσουν για τις επιθυμίες τους (Γιατί είστε εδώ ;)
6. Σύντομη φράση -περιγραφή της αντίδρασης των παιδιών ( Τα παιδιά μουγκάθηκαν . Τα πρόσωπά τους έγιναν ξαφνικά θλιμμένα και κλειστά ) υπογραμμίζει την αδυνατότητα να εκφραστούν .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου