ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ
ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ....
Ερώτηση Β2α )
Σημαντικός ο στόχος της ηθοποιού . Η λέξη ¨ευαισθητοποιήσει" δεν είναι λάθος αλλά είναι πολύ γενική και την βρίσκουμε στις αναλύσεις σας τόσο πολύ που τείνει να χάσει το νόημά της . Στην πραγματικότητα θ΄λει απαραιτήτως συμπλήρωμα : Ευαισθητοποιώ σε κάτι . Σε τι ; Εδώ , ευαισθητοποιεί στα προβλήματα του περιβάλλοντος , όχι με μια ανάπτυξη επιστημονική ,αλλά με απώτερο στόχο να θορυβήσει (ίσως και να τρομάξει ) τους αναγνώστες .
Τρόποι με τους οποίους το κατορθώνει :
Σχήμα ασύνδετο : Δημιουργεί την αίσθηση καταιγισμού με την ασύνδετη παράθεση περιβαλλοντικών προβλημάτων .Στην περίπτωση αυτή το ασύνδετο λειτουργεί ως ένα είδος νοηματικής επανάληψης των καταστραφών που τονίζει την επιβαρυμένη κατάσταση .
Τα επίθετα που συνοδεύουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα (αλόγιστη,συνεχής ,καθημερινή ) τονίζουν την ένταση και την διάρκεια άρα το μέγεθος του προβλήματος .
Οι λέξεις που εκφράζουν ποσότητα (χιλιάδων εκατομμυρίων, τόσων ) αλλά και το πρώτο συνθετικό υπέρ- (υπερθέρμανση) παιζουν τον ίδιο ρόλο με τα επίθετα στα οποία αναφερθήκαμε .
Η μεγάλη περίοδος με την οποία ξεκινά την απάντησή της , τονίζει την λειτουργία του ασύνδετου σχήματος και δινει την αίσθηση "της μιας ανάσας" η οποία εκφράζει το αίσθημα του επείγοντος .
Αυτή η περίοδος τελειώνει με ρήμα που εκφράζει συναίσθημα (ανησυχία) το οποίο τονίζεται από το επίρρημα ¨πολύ" και κορυφώνει με το μοναδικό θαυμαστικό σε όλη την απάντηση , που τονίζει με την σειρά του και πάλι το συναίσθημα που είναι η ανησυχία .
Η παρουσία υποθετικού λόγου που ξεκινά με την απόδοση και όχι με την υπόθεση , τονίζει το θλιβερό αποτέλεσμα που θα έχει η απουσία λήψης μέτρων .Η όλη κατάσταση τονίζεται ακόμα περισσότερο από την άρνητική επιστημική τροπικότητα (δεν θα μπορέσουμε) .Η χρήση μεταφορικού λόγου "οι πνεύμονες του πλανήτη " τονίζει την υπόθεση ,εικονογραφώντας τον πλανήτη ως πλάσμα που δεν μπορεί να αναπνέυσει και έτσι τονίζει την ήδη δημιουργημένη εντύπωση της κακής κατάστασης του παεριβάλλοντος και του κατεπείγοντως .
Η τελευταία , σύντομη πρόταση επιτείνει όλα τα παραπάνω καθώς χρησιμοποιεί πάλι ρήμα που εκφράζει συναισθηματική κατάσταση (ανησυχία) αλλά εδώ σ έναν ύψιστο βαθμό " τρομοκρατεί "το οποίο συνοδεύεται από β όρο συγκρίσεως "περισσότερο από ό,τιδήποτε άλλο".
Με όλους αυτούς τους γλωσσικούς τρόπους , η ηθοποιός στην σύντομη απάντησή της δημιουργεί ένταση και φόβο για τις περιβαλλοντικές συμφορές και τονίζει το πόσο επείγον είναι να γίνει κάτι .
Βλέπετε , λοιπόν , πόσο φτωχή και γενική είνει η έννοια του ρήματος "ευαισθητοποιήσει" και γιατί σας είπα ότι δεν είναι αρκετή .
Ερώτηση Β2β
Άσκηση πάνω στην αλλαγή του προσώπου σε συγκεκριμένο απόσπασμα της συνέντευξης , από α πληθυντικό σε γ πληθυντικό .
Πρέπει να καταλάβετε ότι όταν σας βάζουν ερωτήσεις για την χρήση , τον ρόλο μιας γλωσσικής επιλογής του πομπού , η απάντηση πρέπει να είναι ΠΑΝΤΑ μέσα από το κείμενο ! Να λαμβάνετε ,δηλαδή υπ όψιν σας τα συμφραζόμενα . Το να μαθαίνετε , ερήμην του κειμένου ,απέξω "έναν ρόλο προκαθορισμένο για το κάθε τι " δημιουργεί τυποποιημένες , επιφανειακές και συχνότατα λάθος απαντήσεις . Οφείλετε να σκύβετε πάνω στο κείμενο , να το αφουγκράζεστε και να προσπαθείτε να καταλάβετε τι θέλει να πει .
Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο ρόλος της χρήσης του α πληθυντικού δημιουργεί το αίσθημα της ομάδας , άρα στοχεύει στο συναίσθημα .Η ηθοποιός θέλει να εμπλέξει συναισθηματικά τους αναγνώστες της συνέντευξης παρουσιάζοντας τις δικές της ενέργειες σαν να είναι και δικές τους . Αν αυτό συμβαίνει ,τότε η αντικατάσταση του α πληθυντικού από γ πληθυντικό δημιουργεί αποστασιοποίηση και μειώνει την συναισθηματική ένταση της προηγούμενης διατύπωσης .
Το οικείο ή επίσημο ύφος , δημιουργείται με πολλά συγχρόνως στοιχεία ,κι όχι μόνο με το πρόσωπο .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου